Dojo Etikette

Litt om Dojoen

Lokalet består av en Dojo på ca. 190 kvadratmeter, i tillegg er det en herregarderobe med dusj og toalett. En damegarderobe med dusj og toalett. Det er også badestue som kan benyttes av alle medlemmer (faste dager). Ellers så finnes det et oppholdsrom som kan benyttes foran eller etter treninger for å pleie sosial omgang med karatevenner.

Husregler

Husregler vil bli innlært etter hvert. Ting som ikke å lene seg til vegger, ikke skitne til, rydde opp etter seg nevnes allikevel allerede nå. Resterende regler vil som overfor bli terpet på treningene av instruktørene. Vi prøver å oppdra oss selv til å bli mer ryddige og ta vare på tingene våre. Vi ber deg om å være med å støtte opp om dette. Da blir det så mye triveligere å oppholde seg i lokalene, enten for å trene eller pleie sosial omgang.

Treningstøy

I starten vil en løstsittende treningsdrakt uten for mange glidelåser/knapper gjøre nytten. Vi trener barføtt. Vi anbefaler imidlertid at du så snart som mulig anskaffer deg en gi (karatedrakt). Disse er langt bedre egnet til vår form for trening enn det meste av annet treningstøy. Salg av gi (karatedrakter) skjer i dojoens butikk.

Hygiene

Å være ren på hender og føtter er for de aller fleste en naturlig ting. I dojoen er det allikevel påkrevd at vi er ekstra nøye. Smykker, klokker, ringer og ørepynt tas av før trening. Dette er for å unngå skader på seg selv og andre. I tillegg finnes også risikoen for at dette kan ødelegges i løpet av treningen. La gjerne verdifulle ting og penger bli igjen hjemme, eller ta det med inn i dojoen og plasser det langs kantene.

Treningen

Det er ønskelig at de som skal på trening kommer et kvarter før selve treningen starter, dette for at vi skal unngå forsinkelser og du kan slå av en prat med andre elever og instruktører.
Selve treningsøktene er av ca. en times varighet. De vil som regel bestå av en lett oppvarming og en hoveddel hvor teknikkene varierer fra ukens tema. Avslutningsvis går man gjennom noen styrkeøvelser og litt avsluttende ut-tøyning. Det oppfordres allikevel til å avsette noe ekstra tid til individuell ut-tøyning.

Misbruk av ferdigheter

Det å trene karate-do innebærer ansvar for den enkelte. Det er en realitet at de ferdigheter vi lærer gjør oss i stand til, mer effektivt enn andre folk, å skade et menneske. Trener du lenge nok vil du lære det meste om menneskekroppens svake punkter, og hvordan du kan utnytte dette til din fordel i en krisesituasjon. Dersom det ikke fantes en motvekt til dette, ville folk kunne få rett når de sa at vi i realiteten utdanner «kamp-maskiner». Vi kan ikke garantere for hvorvidt andre karateklubber gir sine elever innføring i denne «motvekten», men vi vil at du skal vite at hos oss i Sola Karateklubb – Seishin Dojo er den særdeles fremtredende i vår undervisning. Selv om vi forteller våre elever hvor farlige teknikkene kan være, går det egentlig først opp for dem hvor farlige de er når de kontrollert får prøve teknikkene mot en treningspartner. Rettspraksis viser også at karateutøvere som står tiltalt for utøving av vold mot andre mennesker, etter straffeloven blir behandlet strengere. Vår reaksjon på at det innrapporteres et tilfelle av umotivert vold, utført av en av våre elever, vil først og fremst være og høre på alle parters versjon. Kommer vi til at eleven har handlet klanderverdig, forbeholder vi oss retten til å utvise vedkommende fra Seishin Dojo.